Inspectie

Uitgangspunt bij de inspectie:

Schip wordt droog aangeboden, staat op de werf. Eigenaar is aanwezig. Van te voren controleer ik het eigenaarschap aan de hand van het kadaster. Of de man/vrouw inderdaad eigenaar is van het schip of verkopende partij. Dat is wel belangrijk dat dat vastgelegd is.

Afkloppen romp
Daarna wordt het schip met een hamer afgeklopt op de werf om de slechte plekken van het schip op te zoeken. Tijdens het afkloppen zet ik kruisjes. Het is de bedoeling dat de werf/of opdrachtgever achter me aankomt om die kruisjes schoon te slijpen.

Schroefasinstallatie en roer
Na het afkloppen van het schip ga ik verder met schroefasinstallatie, speling schroefas, speling roer en speling aandrijving roer. Deze moeten binnen vastgestelde normen liggen.

Anker
Vervolgens ga ik kijken naar de ankerketting, wartel, anker zelf. Is de ketting nog in voldoende staat om het anker te houden? Voor het BPR niet onbelangrijk: staat het gewicht van het anker er op (vereiste).In het BPR is het gewicht op de ankerstok verplicht en in het RPR het SI nummer. In de praktijk zet je ze er allebei op.
Als de inspectie van ankerketting en anker afgerond is dan ga ik naar de ankerlier kijken. Is de ankerlier in operationele staat? Is de bandrem nog voldoende dik om het anker te houden bij wat meer stampend weer of bij een wind die opsteekt? Is de nestenschijf van het juiste formaat ten opzichte van de ketting? Het is altijd handig om lengte, breedte en diameter van je ketting op een papiertje te hebben. Stel dat er wat gebeurd, dan kun je een kettingleverancier bellen voor een nieuwe ketting met de juiste schakelafmetingen.
Inspectie kettingbak, is de oude roest eruit? Kan het luik gekneveld worden?

Inspectie spant/spoor van de romp
Zijn de spant spoor verbindingen intact, zijn er geen gekke vervormingen? Is de constructie nog integer?

Watertanks
Watertanks mogen geen gemeenschappelijke wanden hebben met gasolietanks.

Standpijpen
Standpijpen worden van binnen en van buiten gecontroleerd, want die rotten vaak door,van binnenuit wordt de standpijp afgeklopt, van buiten vindt een inspectie met een zaklantaarn plaats.

Machinekamer
Zijn de draaiende delen van het blok goed afgeschermd?
Speling hennegatskoker wordt gemeten, is er een bilgealarm? (is op een pleziervaartuig niet verplicht)

Bolders
Controleren of de bolders niet te dun zijn geworden door het afstoppen (vooral aan bakboord).

Afronding
Met deze punten is het casco onderzoek afgerond. Daarna wordt de vlakschets omgezet naar tekening. Metingen vlak worden op de tekening geplaatst. Als laatste noteer ik schroeafasspeling en roerspeling want verzekeraars willen dat graag weten.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze punten: mijn emailadres is: info@us-survey.nl
Ik kan eventueel ook langskomen en een voorinspectie verrichten zodat u weet waar u aan toe bent. U kunt me ook even bellen hierover dan maken we een afspraak. Mijn nummer is 06 51 18 48 93.